design.befaestningen.dk

    Idéen bag Københavns Befæstnings design

    Københavns Befæstnings design og visuelle identitet tager udgangspunkt i den samlede befæstningsring omkring København. Samt de enkelte anlægs form, byggemateriale samt natur og Københavns Befæstnings vision om en levende befæstning med oplevelser og liv.

    Dette går igen i logoet, farverne, de grafiske elementer og billedstilen.

    Bomærket i logoet er udformet som en ring, der består af pile. Hver pil symboliserer et fort eller batteri og tilsammen bliver de til en befæstningsring.

    De grå og blå farver i bomærket symboliserer henholdsvis land- og vandsiden. Det var unikt og nyskabende at bygge i beton i de mængder som ved Københavns Befæstning. Derfor symboliserer den grå farve betonen i befæstningerne, hvorimod den blå symboliserer himlen og havet ved søforterne.

    Beskæringsformen er et identitetsskabende grafisk element i Københavns Befæstnings designlinje. Det grafiske element er inspireret af formerne i den karakteristiske befæstningsarkitektur. Formen er også symbolet for et landfort.

    Pilen er også et identitetsskabende grafisk element, der kan symbolisere et enkelt befæstningsanlæg, der er plukket ud fra den samlede ring. Pilen bruges som markør på overskrifter og på navnene på de enkelte befæstningsanlæg. Formen er også symbolet for et batteri.

    Billedstilen udtrykker eventyr og et univers, der skal opdages og opleves. De tre temaer, Mennesker & liv på befæstningen, Arkitektur og Bynatur, understøtter dette.